Ellok F 700
Jeco

Mycket fint lok från Jeco. Prydligt även under kåpan faktiskt. Brukar inte alltid vara så på Jeco-lok. Vad gäller belysning är det som vanligt bara on/off på F0 och riktningsstyrt. Jag kan ju förstå att det är kopplat så om någon vill plugga i en enkel 8-pinnars dekoder. Men jag vill ju alltid separera nedre-, övre- och slutsignallampor för att få till en förebildsriktig belysning. Trevligt att då upptäcka att det är lite förberett för att uppnå just detta.

I de fyrpoliga kontakterna för ljuset är det framdraget för att kunna styra från AUX 1 i B-ände och AUX 2 i A-ände. Genom att bara flytta de gröna trådarna till de tomma platserna i respektive kontakt, så kan man få konstant ljus i slutsignalerna även när frontljusen dimmas.

Nästa steg blir att separera den övre från de nedre lamporna. De nedre lyste väldigt svagt, och om det beror på olika typer av lysdioder eller om de två nedre är kopplade i serie vet jag inte. Det sitter två kretskort med lysdioder i varje hyttmodul. En för de nedre och en för den övre och slutsignalen. Hyttmodulerna sitter med en skruv. Mycket servicevänligt. För att separera lamporna löder man loss den gula sladden och den svarta från det undre kortet från lödpunkten på det övre kortet. Låter säkert snurrigt det där men solklart med hyttmodulen framför sig. Den gula och svarta ska fortsatt sitta ihop och behöver bara en bit krympslang över skarven. Genom detta enkla steg är de nedre lamporna kopplade till de vanliga headlight/rearlight-utgångarna och lyser dessutom starkt som de ska.

För att få ljus i de övre lamporna ansluts trådar på de lödpunkter där de två tidigare trådarna satt. En från varje hyttmodul alltså. Dessa kopplar jag till Aux 3 och Aux 4. Även detta ser ut att vara lite förberett då kontakter för dessa utgångar finns på kortet. De är märkta X3 och X4. Det finns däremot inga förkopplingsmotstånd till dessa utgångar så det enklaste är att löda loss kontakterna och löda in ena änden av motstånden i hålen mitt emot märkningen X3/X4. De nya trådarna ansluts till andra änden på motstånden. X3 till A-ände och X4 till B-ände.

När jag ändå hade hyttmodulerna lösa, monterade jag lysdioder i hytt-taken som kopplades via 10k motstånd till Aux 5 och Aux 6 direkt på dekoderns lödöar. Det blev även två kondingar på 470 uF styck som backup.

Grymt nöjd med detta lok. Blev inte några bilder tagna under bygget men nedanstående bild fixade jag för att hålla rätt på allt.