Diesellok T43 |
Som vanligt blir det båre ris och ros när man köper ett lok från Jeco. Loket går jättefint, låter bra och är snyggt. När jag lyfte på kåpan och upptäckte att det går fyra trådar till led-korten i ändarna blev jag glad. Äntligen har man tänkt till trodde jag. Alltså separat styrning av övre, nedre och slutsignal. Glädjen blev kort då jag insåg att separationen var mellan vänster och höger ljuspar. Varför gör man nåt så idiotiskt? Upptäckte senare att det var lika på Jecos T44. Helknäppt.
Jag vill ju ha förebildsriktiga ljusbilder så det var bara att ta fram skalpellen och kapa två banor på ledkorten och sen löda två byglar. Det komiska är ju att på huvudkortet är de två ljusparen ändå sammankopplade så skalpellen åkte fram igen. Fyra banor kapas även här. Några trådar och två transistorer + motstånd senare, så fungerade allt som jag vill ha det.
De pyttesmå ljuslinserna fungerar inget vidare så jag pillrar ur dessa och borrar försiktigt upp hålen med ett 1,5 mm borr. Det är väldigt lätt att borra för långt på de övre. Man får kapa linserna nån mm i stället. Efter att ha bättrat på den befintliga svartfärgen som förhindrar ljusgenomsläpp i kåpan så trycker jag i linser och kromringar från Rocos Rc. Blir galet bra. Se bild nedan.
En backup-konding på 470 uF lyckades jag klämma in också. Blir även hyttbelysning då jag ser att dekodern som är en ESU V4.0 har hårdvaruversion 43 med totalt 8 utgångar. Så en transistor och två motstånd kopplade till utgång AUX5 kan tända en lysdiod i hyttaket.
Som vanligt flyttar jag om lite ljud och andra funktioner så de hamnar på min "knappstandard" jag kör med. Kanonnöjd med detta lok nu. Jag har ett exemplar till som ska få en kåpa från Limas T43 231. Den gula med blå överdel. Har tyvärr inte Jecos motsvarande kåpa så jag får stå ut med Limas udda "bulor" i B-änden.