Belysning personvagnar Heljan 30-50-tal
I dessa vagnar väljer jag att bara ha konstant ljus och inga slutlyktor. Det blir bara två hjul per boggie som tar upp ström men det fungerar perfekt. Enklare att bygga och bromsar vagnen minimalt. Det blir också bara den ena rälen boggien tar ström ifrån och bara en tråd behöver anslutas. Den andra boggien tar då ström från den andra rälen.
Tråden som ligger an mot axlarna är en bit av en gitarrsträng av typen "Phosphor Bronze Wrap B22" inhandlad på Clas Ohlson. Jag löder strängbiten (40 mm) och anslutningstråden på en 11 mm lång U-profil i mässing 2,5 x 2,5 mm. Jag vidgar profilen lite först genom att pressa in ett 2 mm borr med skruvstycket för att den ska kunna limmas över de två plastpiggarna i boggien. |
Plastpiggarna har en smal del längst ut som jag klipper bort. Jag tar bort hjulaxlarna under limningen och monterar tillbaka efter att limmet härdat. Trådarna ligger då an mot axlarnas ovansida så hjulen pressas lite mot rälsen i stället för tvärt om. Det fungerar bra och det rullar väldigt lätt.
Det blir en mycket enkel lösning med en likriktarbrygga, en kondensator och två motstånd. Motståndet på 220 ohm förhindrar hög belastning vid start när kondensatorn ska laddas upp. Motståndet på 10 kohm ger lagom ljus i vagnen. Det ska ju inte se ut som ett solarium. Strömförbrukning blir endast 0,5 mA vid 15 volts DCC-spänning och lyser i flera sekunder om matningen upphör. Kretsschemat nedan visar det hela.
Jag löder ihop likriktare, kondensator och 220 ohms motståndet "i luften" utan kretskort. Ingångsbenen på likriktaren isolerar jag med krympslang. Fäster sedan det hela i det större toalettutrymmet med dubbelhäftande tejp i golvet. |
Till belysningen använder jag självhäftande lysdiod-remsa på rulle. Jag klipper 4 bitar som jag fäster under taket. |
Sätter en avklippt bit remsa med en lysdiod längst till höger med ett 56 kohms motstånd i serie för att få lite ljus även i den vestibulen. 10 kohms motståndet syns uppe längst till vänster.