Ellok Da 821 och 940
Kopplingsschema och beskrivning
Det övre schemat visar hur det är kopplat i original. Det är några komponenter till som jag inte ritat in för tydlighetens skull. Bland annat några dioder som används vid analog körning och ett motstånd i serie med plus.
Jag har lagt till fyra transistorer, två röda lysdioder och fem motstånd. R1 och R2 har jag kopplat i serie med de nedre strålkastarna för att ge ett dimmat sken. T1 och T2 ger halvljus när Aux1 aktiveras med knapp F1. R3 drar basström genom båda transistorerna men eftersom bara en av Head eller Rear är till så blir det halvljus i rätt ände.
T3 och T4 ger helljus när Aux2 aktiveras med knapp F0. Lika här att R4 ger basström till båda transistorerna.
R5 och två röda lysdioder fixar de av Roco glömda slutsignalerna. Det räcker här alltså med ett gemensamt motstånd då bara en av dioderna är tänd.
R1 - R4 är 10 kohm 1/8 W. R5 är 4,7 kohm 1/8 W. Transistorerna är av typen BC327 eller motsvarande. Inte kritiskt på nåt sätt.
CV-inställningar
CV | Värde | Beskrivning |
63 | 4 | Ljudstyrka - är ju en smaksak så klart |
113 | 15 | Ljusstyrka A-ände |
114 | 15 | Ljusstyrka B-ände |
115 | 15 | Ljusstyrka AUX1 |
116 | 15 | Ljusstyrka AUX2 |
141 | 12 | F0 - Helljus - AUX1 och AUX2 till |
144 | 12 | F0 - Helljus - AUX1 och AUX2 till |
147 | 4 | F1 - Halvljus - AUX1 till |
150 | 4 | F1 - Halvljus - AUX1 till |
155 | 4 | F2 - Kort signal |
158 | 4 | F2 - Kort signal |
173 | 0 | Tyst |
176 | 0 | Tyst |
178 | 3 | F6 - Rangeringsfart & acc/ret off |
181 | 3 | F6 - Rangeringsfart & acc/ret off |
207 | 2 | F11 - Markeringsljus B-ände |
210 | 2 | F11 - Markeringsljus B-ände |
214 | 4 | F12 - Ljud till |
217 | 4 | F12 - Ljud till |
219 | 1 | F13 - Markeringsljus A-ände |
222 | 1 | F13 - Markeringsljus A-ände |