Ellok Rc2, 3 & 4
Roco

Rocos nya serie Rc-lok blev en trevlig bekantskap. Blev lite paff när jag upptäckte att det var Zimos ljuddekodrar MX645 i loken. Jag som snöat in på ESU-loksound. Men Zimo har verkligen tänkt till och nu gjort det möjligt att få till förebildsriktig belysning.

Jag har ju alltid tyckt att körriktnings-beroende belysning är en styggelse. Ett fullskalelok ändrar ju inte belysningen bara för att lokföraren backar. Önskemålet har också varit att efterlikna alla lägen på ljusvredet som Växlingsljus, Markeringsljus, Halvljus och Helljus. Har länge tänkt att jag i varje lok ska ha en mikroprocessor som fixar detta. Tog fram en fungerande prototyp men det blev aldrig av att realisera detta i något lok. Krävde för mycket jobb och det är oftast väldigt trångt i loken. I dessa nya lok från Roco ordnas dock allt detta enbart genom ändring i CV-registren. Kul tycker jag.

Ska här med bilder illustrera hur det fungerar. Man skiljer ju på framände och A-ände. Framänden är där lokföraren är. I bakänden lyser det rött om ljusvredet (i framänden) står på något av lägena 1-4. Detta är viktigt när lokförare och växlingspersonal kommunicerar. I mitt system får man tänka sig att om lokföraren befinner sig i A-änden Aktiverar man hytten med F13 och tänder med F12 för att få markeringsljus. Alternativt även F15 för att få växlingsljus (används vid växlingsrörelser). Enbart en av F11 (förare i B-änden) och F13 ska vara till. Byter man ände måste den föregående slås av. Lokföraren ställer ju ljusvredet på 0 innan han byter hytt. En separat knapp (F12) för att tända yttre belysning har jag för att det känns lite coolt att kunna tända hyttbelysningen först.

Min lilla, och än så länge enbart planerade bana, kommer att bli av typ bokhyllebana som går i en slinga runt mig när jag kör. Alla lok med hytt i varje ände kommer jag att vända så att A-änden går i medsols riktning. Fördelen med detta är att jag slipper fundera på åt vilket håll loket går när jag t.ex kör framåt. Lok med mer uppenbar A/B-ände kommer jag att konfigurera olika. Vissa med A-änden motsols alltså. Ser väl konstigt ut annars. Det viktiga är att när jag vrider min Multimaus-ratt medsols så går loket medsols. Det blir också logiskt att F13 väljer belysning i medsols riktning och F11 motsols.

Så här ser ljusvreden ut i Rc-lok. Visar här också de funktionsknappar jag valt för detta.

Ljusvred Rc

0 - Släckt

1 - Markeringsljus

2 - Halvljus

3 - Helljus

4 - Växlingsljus

Roco multiMAUS



F11 / F13 + F12

F11 / F13 + F12 + F1

F11 / F13 + F12 + F1 + F0

F11 / F13 + F15



Markeringsljus fram

1


Röd signal bak


Halvljus fram

2


Röd signal bak


Helljus fram

3


Röd signal bak


Växlingsljus fram

4


Växlingsljus bak

Jag kommer att styra mina tåg med Roco Z21 och Multimaus. Valet av funktionsknappar har styrts av hur Multimausens knappar är orienterade. Man vill ju få till det så att det blir logiskt och lätt att komma ihåg. Man börjar med att "aktivera" hytt där man tänker sig att föraren är och sen kan man tända hyttbelysning och slå till strålkastarna. Innan man ska köra så slår man till ljudet. För att aktivera F11-F20 håller man ner knappen "pil upp". När man kör använder man de mer lättåtkomliga funktionsknapparna F0-F10.

A "aktiverar" A-ändens hytt och tänder markeringsljus i A-änden med knappen Ljus. Knappen Växl slår om till växlingsljus och väljer också dekoderns rangeringsläge med lägre fart och rappare reaktion. Jag bygger också in hyttbelysning i några av dessa lok vilket styrs av knappen Hytt (F5) som tänder "aktiverad" hytt.




CV-lista här

Blev mycket om belysning detta. Ska snart skapa en sida där jag visar hur jag ordnade hyttbelysningen. I övrigt har följande saker fixats på dessa lok:
Axeln med slirskydd har bytts mot en axel utan slirskydd. Dessa gummiringar torkar ju bara ut och trillar av efter en tid. Jag kan förstå att de behövs om man har banor med stora stigningar men för mig skapar de bara irritation. De försämrar dessutom strömupptagningen.
Ljusinsläpp i hytterna från de övre lysdioderna har åtgärdats genom att komplettera de bitar eltejp som Roco täcker de runda maskinrums-fönstren med. Nu ända fram till hytternas baksidor så att de små fönstren bakom hyttdörarna täcks samt bakkanten på sidorutan vid förarplatserna.
Strömavtagarnas höjd justeras ner genom att böja ner två små bleck på varje avtagare. Alternativt förbinder jag strömavtagarna med en tunn fiskelina som löper under taket för att ge halvautomatisk växling av den som ska vara uppe. Smidigt vid rundgång.
Vad gäller plogar så gör jag lite olika på dessa lok. Jag använder "vitrinplogarna" på vissa lok men skär bort precis så mycket som behövs för koppelrörelsen. Så mycket plog kvar som möjligt alltså. Några får vitrinplog utan koppelficka i A-änden och "rymlig" plog i B-änden.
Lok 1164 i blå färgsättning fick lite svärtning i de stora ventilatorerna.
Till sist monteras alla småprylar ur godispåsen.